Want your
own Fotopage?







 
~~ I AM THE ARTIST ~~

By: Rafeeq Zickry Arief

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Saturday, 1-Sep-2007 07:57 Email | Share | Bookmark
majlis khatam al-qur'an (masjid terapung, k trg)

masjid tengku tengah zaharah (masjid terapung)
rafeeq zickry arief
di majlis khatam al-qur'an
sebelum majlis dimulakan
bersedia...
teacher mama
amin thaqif mengepalai...
pengerusi majlis
bacaan ayat2 suci al-qur'an
dhif2 kehormat
ucapan & perasmian oleh YB dato' hj razali ismail
antara jemputan yg hadir
majlis khatam hampir dimulakan
bismillaahirrahmaanirrahiim...
suasana yg menenangkan...
khusyu' mengaji...
majlis diketuai oleh imam besar masjid tg tgh zaharah
al-fadhil ustaz ruslin bin jaafar - imam besar
deretan al-qur'an
& panduan khatam qur'an
utk setiap pelajar...
penuh khusyu'...
ameen...
rafeeq bersama YB dato' hj razali ismail
semua murid diminta berkumpul
bersedia untuk bergambar
tunggu kwn2 utk sessi bergambar
menunggu kwn2 yg lain
bersama yb, imam, bilal & lain2
senyum semua...
posing... happy
pemimpin berjiwa rakyat
bekas pendidik
bekas pengarah pelajaran t'ganu
all in white
mendengar taklimat
mcm2 gaya ada...
rafeeq & kwn2
the girls
rafeeq & aliaa myzura
gurau apa tu dik...???
best friend ke?
sesi bergambar lagi...
penyerahan al-qu'ran & panduan khatam
bestnya dpt qur'an baru..
19 of them - 1 is missing
with friends
together
photographer
among the teachers
all of us
ustazah rabiah
tgh confirmkan foto
amin thaqif & rafeeq zickry
ummi with rafeeq & amin
walid with the 2 boys
ummi, walid & rafeeq
3 of us
rafeeq with teacher mama, abg amir & baby
juadah yg dipack... meriah
nak balik dah...
ummi & anak ummi
walid & anak walid
ummi & walid
again...
walid, Yb dato' hj razali & rafeeq
bergambar kenangan
on the way back...
walid tgh drive & rafeeq
nasi minyak, telur pindang, nasi kunyit & gula2 manisan
banyak ni... tak habis kami makan...
Alhamdulillah... majlis khatam al-qur'an tadika rossa bestari telah diadakan dlm majlis yg cukup indah & meriah di sebuah masjid yg terulung di negeri terengganu darul iman.... masjid tengku tengah zaharah ( masjid terapung )... majlis dimulakan tepat jam 9.30 pagi, dimulai dgn doa oleh al-fadhil ustaz ruslin bin jaafar (imam masjid TTZ), diteruskan oleh ucapan & perasmian oleh YB dato' hj razali bin ismail (ahli parlimen kuala t'ganu), bacaan ayat2 suci al-qur'an seterusnya majlis khatam al-qur'an yg diketuai oleh imam besar masjid serta dhif2 jemputan...

seramai 20 org murid telah khatam al-qur'an berkat usaha & bimbingan gigih ustazah & guru2... serta ibubapa yg sentiasa memberi dorongan & tunjuk ajar kpd anak2... Ucapan jutaan terima kasih yg tak terhingga kpd pihak tadika rossa... seribu kesyukuran kami panjatkan kehadrat Allah SWT diatas rahmatNya terhadap kami... alhamdulillah...



majlis hampir dimulakan... sempat menoleh kat ummi jap...



dhif2 jemputan... YB Dato' Hj Razali Ismail, imam besar, bilal dll...



sepanjang majlis berlangsung... suasana sungguh indah & tenang dgn gemersik lunak suara imam diikuti oleh anak2 seramai 20 orang...



cenderahati berupa sebuah al-qur'an & buku panduan khatam al-qur'an disediakan utk pelajar



bersama YB, imam besar masjid, bilal, khatib & lain2...



antara ucapan & pesanan yb dato' hj razali ismail :-

rumah kecil tiang seribu,
rumah besar tiang sebatang,
masa kecil ditimang ibu,
bila besar dilambung gelombang.

perkara penting yg harus dititik-beratkan oleh semua ibubapa adalah ilmu al-qur'an... bimbinglah & pandulah anak2 kecil ini tanpa henti kerana ketika masih kecil inilah anak2 yg ibarat kain putih ini memerlukan didikan & sokongan drpd semua pihak samada ibubapa, sekolah, masjid, masyarakat dan sebagaimana... tatkala sudah dewasa nanti... pelbagai arus dan gelombang bakal melanda dimana kekuatan iman yg diibaratkan tiang sebatang itulah yg mampu menolong & memandu ke jalan yg benar....

3 perkara pokok yg harus diterapkan ke dalam jiwa anak2...
kesedaran dlm diri utk sentiasa berbuat kebaikan
kesedaran dlm diri utk sentiasa meninggalkan kejahatan
beriman bahawasanya hanya kpd Allah SWT



mesra... rafeeq & aliaa myzura



masing2 dapat qur'an baru tercapai hajat rafeeq nak dapat qur'an baru...



bersemangat nak khatam qur'an baru ni pulak



pelajar2 bersama teacher mama (pengetua), ustazah & guru2



ummi, walid & rafeeq zickry



rafeeq, walid & yb dato' hj razali ismail



TOKOH KANAK2 PILIHAN UMMI & WALID.. hehe - Rafeeq Zickry Arief bin Mohd fadzli

BIODATA
:

Rafeeq Zickry Arief atau lbh mesra dipanggil rafeeq oleh keluarga & rakan2 telah dilahirkan pada 1hb November 2001 bersamaan 14 Syaaban ( nisfu syaaban)di Kuala terengganu. Beliau telah dibesarkan di Kuala Lumpur sehingga berusia 3 thn seterusnya kembali ke darul iman & memulakan persekolahan awalnya di tadika rossa, k trg.

Minat serta kecenderungan beliau terhadap pelajaran sgt tinggi... mula membaca & menulis ketika di usia 3 thn... kehidupan hariannya tidak pernah lekang dgn bahan2 bacaan... mula belajar iqra' pd thn 2004... dan memulakan dgn kitab al-qur'an pd Januari 2007 dan telah khatam 30 juzu' al-qur'an pd awal Julai 2007.

Satu keistimewaan anak kecil ini - beliau sgt peka kpd sebutan, makhraj al-qur'an & hampir menghafaz kesemua ayat-lazim... mempunyai naluri yg sgt halus (instinct) tentang al-qur'an... sentiasa peka & akan merujuk kepada kitab al-qur'an dgn segera sekiranya terdengar bacaan yg kurang tepat dibaca oleh seseorang.... dan sentiasa bertanya tentang maksud bagi setiap ayat yg dibaca...

Insya'allah.... rafeeq zickry akan menamatkan (khatam) qur'an yg baru diterima sekali lagi.... ameen



MASJID TENGKU TENGAH ZAHARAH (preview)

Masjid Terapung sebenarnya diberi nama MTTZ sempena nama bonda Almarhum Sultan Mahmud Al-Muktafi Billah Shah. Lokasinya terletak kira2 7km dari bndr k trg, mempunyai keindahan dan keunikan tersendiri iaitu dibina di atas air di muara sungai ibai yg sekaligus menjadi masjid terapung yg terulung di m'sia. Direka-bentuk oleh Dato' Raja Kamarul Bahrin Shah dengan menampilkan ciri2 tamaddun Islam & gabungan senibina tempatan.

Dengan gabungan hiasan taman, warna langit yg membiru, kilauan cahaya matahari dari permukaan air yg mengelilingi masjid serta tiupan angin dari Laut China Selatan menjadikan ianya sebuah masjid yg sgt nyaman dan mendamaikan...

Majlis khatam Al-Qur'an Tadika Rossa Bestari yang diadakan pada hari ini berlangsung dlm suasana yg sungguh indah, tenang, nyaman, harmoni & mendamaikan......... di Masjid terapung yg indah ini.... Wassalam.


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2008.

ns4008229.ip-198-27-68.net